niedziela, 28 grudnia 2014

Pałac w Niepruszewie


"Wieś znana przynajmniej od 1298 r. Własność rodziny Niepruszewskich, Górków, w XVII wieku Bilińskich, w XVIII Rozbickich, Boguckich, Krzyckich, od 1870 do II wojny światowej książąt von Reuss (majorat). Majątek przejęty za długi przez rząd pruski. W okresie międzywojennym własność skarbu państwa, zarządzana przez Stanisława Medyńskiego.

Pałac eklektyczny zbudowany po 1870 r. dla księcia Henryka von Reussa. Pałac-willa wysoko podpiwniczony z dwoma kondygnacjami. Nakryty płaskim dachem ze świetlikiem umieszczonym nad centralnym hallem. Elewacja frontowa z trzyosiowym ryzalitem, w którym zlokalizowano główne wejście do wnętrza. Wejście główne poprzedzone portykiem z kolumnami. W elewacji ogrodowej taras.W sąsiedztwie pałacu zespół zrujnowanych zabudowań folwarcznych z XIX/XX w.
Pałac stanowi własność prywatną, jest obecnie opuszczony i zaniedbany, stopniowo ulega dewastacji."

Uzupełniając powyższy opis... zabudowania folwarczne praktycznie nie istnieją, zostały zrównane z ziemią, wycięto również setki starych drzew. Na mnie osobiście największe wrażenie wywarł ten artykuł Niepruszewo w rękach prokuratora ...polecam. 






Więcej zdjęć na moim fanpage Fotografia Dokumentalna - Wioletta Kozłowska 

10 komentarzy:

  1. Świetne zdjęcia, uwielbiam opuszczone obiekty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :), też "ukochałam" te miejsca, pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ładnie i wykorzystałaś "rybie oko" do architektury. Ciekawe zdjęcia i opis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, lubię ten obiektyw i cenię jego możliwości, pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Na Twoich zdjęciach widać dawne piękno tych wszystkich zapomnianych cennych obiektów. Na żywo czasem wyglądają na dużo bardziej zapuszczone:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre z nich faktycznie są bardzo zapuszczone, były takie w których zanim zaczęłam wykonywać zdjęcia to sprzątałam wynosząc śmieci, butelki, puszki... Nie zmienia to jednak faktu, że one są na swój sposób piękne, uwielbiam te miejsca, ich klimat :). Dzięki wielkie za odwiedziny i opinię, pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Ja też uwielbiam takie miejsca, kiedyś przez kilka miesięcy metodycznie (z mapą i informacjami z urzędów gminy, żeby niczego nie ominąć) zwiedziłam wszystkie dworki, dwory, pałace, zamki i czasem tylko to co z nich zostało w części woj. zachodniopomorskiego. :) widziałam bardzo różny stan, to dosyć zróznicowane województwo, nad morzem obiekty odrestaurowane a im dalej od morza tym większe zapuszczenie. Szkoda, że nie miałam wtedy apartu cyfrowego, tylko analogowy, a do tego nie myślałam, żeby je dokumentować, bardziej miałam ambicję po prostu zobaczyć wszystko co jeszcze przetrwało:)

      Usuń
    3. Może zatem warto wrócić teraz z aparatem i zapamiętać to, co zostało... Świetnie dokumentujesz :). Nie miałam okazji odwiedzić tych miejsc w województwie zachodniopomorskim, z wielu powodów krążę pod Dolnym Śląsku ale wierzę głęboko, że przyjdzie moment gdy również tam będzie mi dane się udać :)

      Usuń
  4. Przykre jest obserwować jak tak piękne miejsce niszczeje !!! Niemiec o to dbał !!! a Polak zdewastował i zapomniał Przykre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku tego konkretnego pałacu sytuacja uległa zmianie na lepsze,aktualnie dzieje się tam remont...

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz ...
Moderowanie komentarzy jest włączone.